F.A.Qs.
H άδεια χρήσης του Matlab Online έχει λήξει. Τι μπορώ να κάνω για να την ανανεώσω;

Για ανανέωση της άδειας χρήσης ακολουθήστε τις οδηγίες τον παρκάτω σύνδεσμο.

https://www.mathworks.com/videos/update-your-campus-wide-license-1600159973683.html

Χρειάζεται να ρυθμίσω κάποιο πρόγραμμα στη συσκευή μου για να υπογράφω έγγραφα με τη νέα υπηρεσία εξ αποστάσεως υπογραφής;

Δεν χρειάζεται καμία ρύθμιση στη συσκευή σας (π.χ. drivers, Acrobat Reader, κτλ). Η διαδικασία υπογραφής μπορεί να γίνει και με ανέβασμα του εγγράφου μέσα στο portal https://cm.harica.gr. Έτσι, μπορείτε να υπογράφετε ένα έγγραφο όπου κι αν βρίσκεστε αρκεί να διαθέτετε πρόσβαση στο δίκτυο και τους απαραίτητους κωδικούς.

Πόσο διαρκεί το νέο πιστοποιητικό της υπογραφής μου;

Η διάρκεια ισχύος του είναι 1 έτος. Θα μπορείτε να εκδώσετε άμεσα νέο πιστοποιητικό με τη λήξη.

Ξέχασα τον κωδικό μου. Πώς μπορώ να τον ανακτήσω;

Πληροφορίες για την ανάκτηση κωδικού μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο https://www.upnet.gr/e-manuals/reset/ .

Σε περίπτωση που κατά τη διαδικασία ανάκτησης κωδικού, αντιμετωπίσετε πρόβλημα με τo email ανάκτησης (δηλ. με την ηλεκτρονική διεύθυνση που έχετε δηλώσει κατά την εγγραφή σας), παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη γραμματεία του Τμήματός σας για την επαλήθευση της ηλεκτρονικής σας διεύθυνσης.

Είμαι πρωτοετής και δεν έχω λάβει ακόμα email σχετικά με την παραλαβή των κωδικών μου στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
  •  Παρακαλούμε ελέγξτε την ανεπιθύμητη αλληλογραφία σας.
  •  Επικοινωνήστε με τη γραμματεία του Τμήματός σας προκειμένου να επιβεβαιώσετε την προσωπική  ηλεκτρονική σας διεύθυνση.
Είμαι πρωτοετής, έχω λάβει το email με το όνομα χρήστη (username), αλλά δεν μπορώ να ολοκληρώσω τη διαδικασία παραλαβής κωδικού πρόσβασης.

Παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη Γραμματεία του Τμήματός σας προκειμένου να γίνει έλεγχος των προσωπικών σας στοιχείων και να επιβεβαιωθεί ότι δεν είναι ελλιπή.

Ακολούθησα την διαδικασία αρχικοποίησης κωδικού αλλά δεν έλαβα Email.

Σε περίπτωση που το e-mail δεν εμφανίζεται στον φάκελο «Εισερχόμενα», υπάρχει περίπτωση να έχει αποθηκευτεί στον φάκελο «Ανεπιθύμητα».
Προσοχή! Θα πρέπει να αντιγράψετε σωστά τον σύνδεσμο στο πρόγραμμα πλοήγησης που χρησιμοποιείτε (σε περίπτωση που δεν μπορείτε να κάνετε κλικ στον σύνδεσμο). Διαφορετικά, δεν θα μπορείτε να συνεχίσετε τη διαδικασία.

Δεν γνωρίζω ποιος είναι ο λογαριασμός μου (Upnet Id) στο Πανεπιστήμιο Πατρών

Παρακαλούμε επικοινωνήστε με το helpdesk@upatras.gr αναφέροντας τα παρακάτω στοιχεία:

Όνομα
Επώνυμο
Πατρώνυμο
Τμήμα
Ιδιότητα
Αριθμό Μητρώου

Έλαβα το email αρχικοποίησης του κωδικού πρόσβασης του λογαριασμού μου αλλά δεν μπορώ να ολοκληρώσω την διαδικασία.

Βεβαιωθείτε ότι έχετε αντιγράψει σωστά τον σύνδεσμο στο πρόγραμμα πλοήγησης που χρησιμοποιείτε (σε περίπτωση που δεν μπορείτε να κάνετε κλικ στο σύνδεσμο).

Επίσης για λόγους ασφαλείας ο σύνδεσμος έχει ισχύ για μία ημέρα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μία μόνο φορά. Μετά το πέρας της ημέρας θα χρειαστεί να επαναλάβετε τη διαδικασία.

Ο λογαριασμός μου είναι απενεργοποιημένος. Πώς μπορώ να τον ενεργοποιήσω;

Ανάλογα με την ιδιότητα που διαθέτετε μπορείτε να αποστείλετε στο helpdesk@upatras.gr  τα απαραίτητα έγγραφα όπως περιγράφονται εδώ Upnet ID – Ιδρυματικός Λογαριασμός | Upnet – Τμήμα Δικτύων Παν. Πατρών και συγκεκριμένα στην ενότητα «Κύκλος Ζωής Λογαριασμού».

Ποια είναι η διάρκεια ισχύος του Ιδρυματικού μου λογαριασμού (Upnet Id);
  1. Προπτυχιακός φοιτητής: Όσο είναι ενεργή η ιδιότητα (Οι υπηρεσίες email και alumni παραμένουν ενεργές εφ’ όρου ζωής)
  2. Μέλος ΔΕΠ: Εφ’όρου ζωής
  3. Ομότιμος Καθηγητής ή Συνταξιούχο μέλος ΔΕΠ: Εφ’όρου Ζωής
  4. Μέλη ΕΕΠ: Όσο είναι ενεργή η ιδιότητα (Η υπηρεσία email παραμένει ενεργή εφ’όρου ζωής)
  5. Μόνιμο προσωπικό (ΕΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, ΙΔΑΧ, Μόνιμο Προσωπικό): Όσο είναι ενεργή η ιδιότητα
  6. Πανεπιστημιακός Υπότροφος, 407, Απ. Ακαδημαϊκής Εμπειρίας : Όσο υπάρχει ενεργή σύμβαση.
  7. Μεταπτυχιακός φοιτητής ή Υποψήφιος διδάκτορας: Όσο είναι ενεργή η ιδιότητα (Οι υπηρεσίες email και alumni παραμένουν ενεργές εφ’ όρου ζωής)
  8. Μεταδιδακτορικός: 2 χρόνια από την ενεργοποίηση του λογαριασμού
  9. Ερευνητής: 2 χρόνια από την ενεργοποίηση του λογαριασμού
  10. Συμβασιούχος: 2 χρόνια από την ενεργοποίηση του λογαριασμού
  11. Επιστημονικός συνεργάτης ή Ερευνητής: 2 χρόνια από την ενεργοποίηση του λογαριασμού
Πως μπορώ να αλλάξω το email επικοινωνίας μου;

Αν έχετε πρόσβαση στην εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Γραμματείας έχετε δηλώσετε εκεί e-mail επικοινωνίας. Εάν δεν το έχετε κάνει ή εάν επιθυμείτε να αλλάξετε αυτό που υπάρχει αποθηκευμένο για το λογαριασμό σας. Επιλέξτε Καρτέλα Φοιτητή –> Επεξεργασία –> Αποθήκευση Αφού δηλώσετε e-mail επικοινωνίας, μπορείτε πλέον να πραγματοποιήσετε ανάκτηση κωδικού πρόσβασης από την εφαρμογή MUSSA. Για τα υπόλοιπα μέλη του Πανεπιστημίου Πατρών, το e-mail επικοινωνίας που υπάρχει αποθηκευμένο, είναι αυτό που είχαν δηλώσει οι ίδιοι κατά την συμπλήρωση της αίτησης λογαριασμού Upnet ID

Πώς μπορώ να αποκτήσω λογαριασμό στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Πατρών (Upnet Id);

Εάν είστε πρωτοετής φοιτητής θα λάβετε μετά την ολοκλήρωση της εγγραφής σας ένα email (στην προσωπική ηλεκτρονική διεύθυνση που έχετε δηλώσει κατά την εγγραφή σας), το οποίο θα περιέχει το όνομα χρήστη (username) και τον κωδικό πρόσβασης (password). Το όνομα χρήστη (username) και ο κωδικός πρόσβασης (password) είναι ο ίδιος για όλες τις υπηρεσίες τηλεματικής του Πανεπιστημίου Πατρών (δηλαδή για το vpn, email, eclass, wifi – eduroam, κτλ).

Εάν είστε παλαιός φοιτητής και δεν θυμάστε το όνομα χρήστη (username) , παρακαλούμε επικοινωνήστε με τη γραμματεία του Τμήματός σας, προκειμένου να λάβετε τον αριθμό μητρώου φοιτητή. Κατόπιν αυτού επικοινωνήστε με το helpdesk@upatras.gr .

Συμπληρώνω την φόρμα σύνδεσης στο Upatras Guest αλλά η διαδικασία δεν ολοκληρώνετε.

Βεβαιωθείτε ότι

  • Έχετε αποδεχτεί τους “Όρους Χρήσης Δικτύου” πριν συμπληρώσει τη φόρμα στο captive portal.
  • Έχετε συμπληρώσει όλα τα πεδία της φόρμας.
  • Το πεδίο “ΚΙΝΗΤΟ” της φόρμας είναι της μορφής 69xxxxxxxx (10-ψήφιο).
  • Έχετε εισάγει το PIN στο σύνδεσμο μέσα στα επόμενα 10 λεπτά από τη στιγμή που κάνατε την αίτηση. Μετά την πάροδο 10 λεπτών, το PIN παύει να ισχύει.
  • Έχετε κάνει έως 3 αιτήσεις για σύνδεση στο ασύρματο δίκτυο guest κάθε ημέρα. Η τέταρτη αίτηση (κατά τη διάρκεια μίας ημέρας) απορρίπτεται και δεν θα λάβετε SMS με το απαραίτητο PIN.

αν τηρείτε όλα τα παραπάνω και η φόρμα δεν προχωράει δοκιμάστε

  • Να πατήστε το κουμπί “Πίσω” (βελάκι), το οποίο σας μεταφέρει ώστε να κάνει την αίτηση από την αρχή.
  • Να πατήστε το σύνδεσμο “Δεν έχω λάβει κωδικό” στη φόρμα εισαγωγής του PIN, το PIN ακυρώνεται και επιστρέφετε στην αρχή της αίτησης.
Είμαι φοιτητής/τρια του πρώην ΤΕΙ. Πως μπορώ να αποκτήσω λογαριασμό στο πανεπιστήμιο Πατρών;

Παρακαλούμε ακολουθήστε τις οδηγίες όπως περιγράφονται εδώ https://www.upnet.gr/upw-accounts/

Πως μπορώ να περιορίσω την πρόσβαση στις διαλέξεις μου μόνο για φοιτητές του Παν. Πατρών

Κατά την δημιουργία της εικονικής σας τάξης θα πρέπει να τικάρετε την επιλογή Only authenticated users can join στην συνέχεια από τις διαθέσιμες επιλογές επιλέξτε Upatras.

Όταν προσπαθώ να συνδεθώ μέσω VPN η σύνδεση αποτυγχάνει και στο αρχείο καταγραφής log file εμφανίζεται το μήνυμα All TAP-Win32 adapters on this system are currently in use.

Ακολουθήστε τη διαδρομή Έναρξη->Πίνακας ελέγχου->Κέντρο δικτύου και Κοινής χρήσης->Αλλαγή ρυθμίσεων προσαρμογέα,

κάντε δεξί κλικ στην “Τοπική σύνδεση” με όνομα “Τap-win32 adapter” και πατήστε “Ενεργοποίηση”.

Αν δεν υπάρχει τέτοια συσκευή θα πρέπει να τη δημιουργήσετε ως εξής:
Ακολουθήστε τη διαδρομή Έναρξη->Προγράμματα->OpenVPN και πατήστε Add a new TAP-Win32 virtual ethernet adapter.
Δοκιμάστε να συνδεθείτε.
Αν το πρόβλημα παραμένει, και δεν χρησιμοποιείτε λογαριασμό με δικαιώματα διαχειριστή στον υπολογιστή σας, παρακαλούμε ακολουθήστε τα παρακάτω:

1. Κάντε δεξί κλικ στο εικονίδιο του OpenVPN στη γραμμή εργασιών και πατήστε Εxit.
2. Πηγαίνετε στον κατάλογο C:\Program Files\OpenVPN\bin, κάντε δεξί κλικ στο αρχείο “open-vpn.gui” και επιλέξτε “Εκτέλεση ως διαχειριστής

Πως μπορώ να εξασφαλίσω ότι δεν θα υπάρχουν ανοιχτά μικρόφωνα στο ακροατήριο, που θα ενοχλούν, κατά την διάρκεια μια διάλεξης;

Αν έχετε φοιτητές που ξεχνάνε ανοιχτά τα μικρόφωνά τους και προκαλείτε θόρυβος κατά την διάρκεια μιας διάλεξης τότε από το μενού Participants επιλέξτε το κουμπί Mute All. 

Στο παράθυρο που εμφανίζεται αφαιρέστε την επιλογή Allow Participants to Unmute Themselves

Όταν τελειώσετε και θέλετε να επιτρέψετε πάλι στους φοιτητές σας να ανοίξουν τα μικρόφωνα τους πατήστε το μενού Security και στη συνέχεια επιλέξτε Allow Participants to Unmute Themselves

Αν και συνδέομαι μέσω VPN (το εικονίδιο του είναι πράσινο), δεν έχω πρόσβαση στις ψηφιακές βιβλιοθήκες.

Για να είστε σίγουροι ότι η σύνδεση μέσω VPN λειτουργεί σωστά θα πρέπει, εφόσον το openVPN δείχνει ότι έχει συνδεθεί, Επισκεφθείτε την παρακάτω σελίδα, Θα πρέπει να σας αναγράφει

Είστε συνδεδεμένος στην υπηρεσία VPN του Πανεπιστημίου Πατρών.

Αν δε συμβαίνει ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:
κλείστε το openVPN με δεξί κλικ στο εικονίδιο του στη γραμμή εργασιών κάτω δεξιά πατώντας Exit,
πηγαίνετε Έναρξη->Προγράμματα->openVPN,
κάντε δεξί κλικ στο openVPN.gui και επιλέξτε Εκτέλεση ως διαχειριστής.
Εφόσον ανοίξει και πάλι το openVPN στην γραμμή εργασιών δοκιμάστε να συνδεθείτε.

Πως μπορώ να βλέπω περισσότερους από 25 συμμετέχοντες στην οθόνη μου στο zoom;

Για να δείτε περισσότερους από 25 συμμετέχοντες σε ένα zoom meeting ακολουθήστε τις παρακάτω οδηγίες.

  • Συνδεθείτε στην εφαρμογή zoom
  • Από το μενού επιλέξτε Settings
  • Στο παράθυρο που ανοίγει επιλέξτε Videos
  • Τέλος στην επιλογή Maximum participants display per screen in Gallery View επιλέξτε 49 Participants.
Πως μπορώ να εμφανίσω το όνομά μου με λατινικούς χαρακτήρες στο Office365;

Θα πρέπει να συνδεθείτε στο σύστημα διαχείρισης Mussa και να ακολουθήσετε τις οδηγίες όπως φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.

Πως μπορώ να αλλάξω το όνομα μου στο Zoom ώστε να εμφανίζεται στα Λατινικά;

Η δυνατότητα αλλαγής του display name στο Zoom στα λατινικά, παρέχεται μόνο στο εκπαιδευτικό, διοικητικό προσωπικό καθώς και για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές. Η επιλογή αυτή μπορεί να ενεργοποιηθεί μέσα από το σύστημα Mussa σύμφωνα με τις οδηγίες της παρακάτω εικόνας.

Σημείωση: Η αλλαγή σε λατινικούς χαρακτήρες θα επηρεάσει και τις υπηρεσίες της Microsoft.

Πως μπορώ να λάβω λίστα με τους συμμετέχοντες μιας διάλεξης στο Zoom
  • Επισκεφτείτε το  https://upatras-gr.zoom.us/  και πατήστε Sign in
  • Συμπληρώστε τα στοιχεία του Upnet ID σας.
  • Από το μενού πλοήγησης επιλέξτε Reports και στην συνέχεια Usage
  • Χρησιμοποιήστε το εργαλείο επιλογής ημερομηνιών για να βρείτε την διάλεξη που θέλετε.
  • Όταν βρείτε τη διάλεξη που θέλετε, επιλέξτε τον αριθμό στη στήλη Participants.

Το zoom θα εμφανίσει το όνομα κάθε συμμετέχοντα στη σύσκεψη που επιλέξατε, κάντε τικ στο show unique users  (1) για να αφαιρεθούν οι διπλοεγγραφές. Με το κουμπί Export (2) μπορείτε να εξαγάγετε τη λίστα των συμμετεχόντων ως αρχείο .csv.

Υπάρχει όριο στον αριθμό των φοιτητών που μπορώ να έχω στις διαλέξεις μου;

Μπορείτε να έχετε έως και 300 φοιτητές σε μια διάλεξη. Αν χρειαστείτε παραπάνω μπορείτε να κάνετε αίτηση στο Upnet και αν υπάρχει διαθεσιμότητα να σας δοθούν περισσότεροι συμμετέχοντες(500 ή 1000).

Υπάρχουν περιορισμοί στο πόσο συχνά χρησιμοποιώ το Ζοοm;

Όχι, η άδεια του Παν. Πατρών επιτρέπει στους χρήστες (φοιτητές και καθηγητές) να προγραμματίζουν και να χρησιμοποιούν όσες συναντήσεις Zoom επιθυμούν.

Μπορώ να ξεκινήσω ή να συμμετάσχω σε μια διάλεξη από μια φορητή συσκευή;

Ναι κανονικά με τον ίδιο τρόπο που το κάνετε στον υπολογιστή σας.

Μπορώ να χρησιμοποιήσω το Zoom από το σπίτι;

Ναι, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στο Zoom από το σπίτι σας ή οποιαδήποτε άλλη σύνδεση στο διαδίκτυο. Ωστόσο, ενδέχεται να αντιμετωπίσετε κάποια απώλεια ποιότητας ή άλλα ζητήματα ανάλογα με την ταχύτητα της σύνδεσης.

Μπορώ να τηλεφωνήσω σε μια συνάντηση Zoom;

Ναί. Η προτιμώμενη μέθοδος σύνδεσης του ήχου σε μια σύσκεψη Zoom είναι ο ήχος του υπολογιστή σας. Εάν οι φοιτητές δεν χρησιμοποιούν υπολογιστή ή εάν αντιμετωπίζουν προβλήματα σύνδεσης με τον ήχο του υπολογιστή τους, τότε υπάρχει διαθέσιμη και η επιλογή συμμετοχής μέσω τηλεφώνου. Ο αριθμός τηλεφώνου είναι ένας αριθμός χωρίς χρέωση, αλλά ενδέχεται να ισχύουν χρεώσεις υπεραστικών για τους χρήστες ανά περίπτωση.

Για να δώσετε τον τηλεφωνικό αριθμό που αντιστοιχεί στη διάλεξη σας, το Meeting ID αλλά και το Passcode που είναι απαραίτητα για την τηλεφωνική σύνδεση, συνδεθείτε στην εφαρμογή Zoom, Επιλέξτε την διάλεξη που επιθυμείτε και στην συνέχεια πατήστε είτε Copy Invitation είτε Show Meeting Invitation

Ακολούθησα τις οδηγίες για την εγκατάσταση του eduroam installer, αλλά δεν κατάφερα να συνδεθώ

Η συνηθέστερη αιτία είναι ασυμβατότητα της κάρτας ασύρματου δικτύου με τις ρυθμίσεις ασφαλείας του eduroam. Δοκιμάστε να κάνετε αναβάθμιση στους drivers της ασύρματης κάρτας δικτύου (αν υπάρχουν) και επαναλάβετε την εγκατάσταση του installer, ή δοκιμάστε μια διαφορετική ασύρματη κάρτα δικτύου USB.

Ακολούθησα τις γενικές οδηγίες(Χειροκίνητη Σύνδεση) αλλά δεν κατάφερα να συνδεθώ:

Αν έχετε ρυθμίσει χειροκίνητα το προφίλ του eduroam σύμφωνα με τις γενικές οδηγίες, τότε εκτός από το παραπάνω πρόβλημα με την ασύρματη κάρτα δικτύου, είναι πιθανό να λείπουν κάποια από τα πιστοποιητικά της αλυσίδας: TERENA SSL CA 2 → USERTrust RSA Certification Authority → AddTrust External CA Root.

Συνδέθηκα με επιτυχία στο eduroam και, για ένα μεγάλο διάστημα, κάθε φορά που άνοιγα τον υπολογιστή μου έμπαινα στο internet αυτόματα. Τώρα όμως δεν μπαίνω στο internet και μου ζητάει ξανά όνομα χρήστη και κωδικό:

Για κάποιο λόγο έχει σβηστεί ο αποθηκευμένος κωδικός πρόσβασης (π.χ. λόγω δικτυακού προβλήματος, ή επειδή έχετε κάνει αλλαγή κωδικού) ή για κάποιο λόγο έχει τροποποιηθεί/διαγραφεί το προφίλ του ασύρματου δικτύου eduroam. Δοκιμάστε αρχικά να εισάγετε το όνομα χρήστη (στη μορφή username@upatras.gr) και τον κωδικό σας, και αν δεν καταφέρετε να συνδεθείτε εγκαταστήστε ξανά τον eduroam installer.

Τι είναι η Ψηφιακή Υπογραφή

Το ισοδύναμο της φυσικής υπογραφής στον ψηφιακό κόσμο. Είναι ένα μαθηματικό σύστημα που χρησιμοποιείται για την απόδειξη της γνησιότητας ενός ψηφιακού μηνύματος ή εγγράφου. Μια έγκυρη ψηφιακή υπογραφή δίνει στον παραλήπτη την διαβεβαίωση ότι το έγγραφο/ μήνυμα που δημιουργήθηκε ανήκει στον συντάκτη/ αποστολέα που το υπέγραψε ψηφιακά και ότι δεν αλλοιώθηκε/ παραποιήθηκε κατά την αποστολή του. Για να παραχθεί μια έγκυρη ψηφιακή υπογραφή απαιτείται η χρήση ενός έγκυρου Ψηφιακού Πιστοποιητικού, ενός αρχείου που όχι μόνο χρησιμοποιείται για τη δημιουργία της ψηφιακής υπογραφής αλλά και πιστοποιεί την ταυτότητα της οντότητας που το χρησιμοποιεί.

Πώς στέλνω ένα ψηφιακά υπογεγραμμένο και κρυπτογραφημένο email;

Το πρόγραμμα διαχείρισης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας δίνει τη δυνατότητα να υπογράψετε και να κρυπτογραφήσετε e-mails, αφού εισάγετε στο πρόγραμμα το πιστοποιητικό σας ακολουθώντας τις οδηγίες που θα βρείτε εδώ και συγκεκριμένα στο εγχειρίδιο Εισαγωγή προσωπικού Ψηφιακού πιστοποιητικού σε mail client που βρίσκεται δεξιά. Ενεργοποιώντας την επιλογή υπογραφής των μηνυμάτων θα μπορείτε να στέλνετε κάθε μήνυμα υπογεγραμμένο. Για να κρυπτογραφήσετε ένα e-mail θα πρέπει να έχετε το πιστοποιητικό του παραλήπτη αποθηκευμένο στον υπολογιστή σας για να χρησιμοποιήσω το δημόσιο κλειδί του κατά την αποστολή. Η εύρεση και αποθήκευση των πιστοποιητικών άλλων χρηστών μπορεί να γίνει μέσα από την υπηρεσία εύρεσης πιστοποιητικών από την Υποδομή Δημοσίου Κλειδιού Harica.

Σε τι μου χρησιμεύει η απόκτηση προσωπικού ψηφιακού πιστοποιητικού;

Τα προσωπικά ψηφιακά πιστοποιητικά χρησιμοποιούνται κυρίως για την απόδειξη της ταυτότητάς του κατόχου, αλλά και για την κρυπτογράφηση ευαίσθητου περιεχομένου σε ηλεκτρονικές πράξεις. Το κοινό ηλεκτρονικό ταχυδρομείο δεν εξασφαλίζει ούτε την ταυτότητα του αποστολέα ούτε την ακεραιότητα του περιεχομένου. Η υπογραφή ενός e-mail μέσω του προσωπικού πιστοποιητικού σας αποδεικνύει στον παραλήπτη ότι το έχετε στείλει πράγματι εσείς, καθώς και ότι το περιεχόμενό του δεν έχει αλλοιωθεί από κάποιον τρίτο, από την αποστολή μέχρι την παραλαβή του. Μία ακόμη χρήση του πιστοποιητικού είναι η δυνατότητα να σας αποσταλούν κρυπτογραφημένα μηνύματα που μόνο εσείς μπορείτε να διαβάσετε. Ένα ψηφιακό πιστοποιητικό ανήκει στην Υποδομή Δημοσίου Κλειδιού (ΥΔΚ), δηλαδή σε ενα σύστημα έκδοσης, χρησιμοποίησης και ακύρωσης ψηφιακών πιστοποιητικών τόσο για χρήστες όσο και για εξυπηρετητές δικτύου.

Τι περιέχει και τι μορφή έχει το ψηφιακό πιστοποιητικό μου;

Το προσωπικό ψηφιακό πιστοποιητικό περιέχει τα στοιχεία σας και το δημόσιο κλειδί σας (μια κωδικοσειρά δημοσίως γνωστή), υπογεγραμμένα από την Αρχή Πιστοποίησης που το εκδίδει. Σε αυτή την περίπτωση είναι η Η Αρχή Πιστοποίησης των Ελληνικών Ακαδημαϊκών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων. Για να εκδοθεί το πιστοποιητικό απαιτείται η ταυτοποίηση των στοιχείων του αιτούμενου χρήστη, που γίνεται μέσω των κατάλληλων ιστοσελίδων, εφόσον ήδη έχει λογαριασμό χρήστη σε φορέα συνεργαζόμενο με την Αρχή Πιστοποίησης των Ελληνικών Ακαδημαϊκών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων.

Τι είναι και πού χρησιμοποιούνται τα ψηφιακά πιστοποιητικά;

Το προσωπικό ψηφιακό πιστoποιητικό πιστοποιεί την ταυτότητα του κατόχου του σε τρίτους και παρέχει στους τελευταίους τα μέσα ελέγχου της εγκυρότητας αυτής της ταυτότητας. Η έκδοσή του βασίζεται στις αρχές της επιστήμης της Κρυπτογραφίας.
Τα προσωπικά ψηφιακά πιστοποιητικά χρησιμοποιούνται από τους τελικούς χρήστες κατά κύριο λόγο στην επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Το κοινό ηλεκτρονικό ταχυδρομείο δεν εξασφαλίζει την ταυτότητα του αποστολέα ούτε την ακεραιότητα του περιεχομένου του μηνύματος, σε αντίθεση με το ασφαλές ηλεκτρονικό. Το τελευταίο, βασίζεται στο πρωτόκολλο S/MIME (Secure Multipurpose Internet Mail Extensions), που υποστηρίζεται σχεδόν σε όλα τα προγράμματα διαχείρισης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Παρέχεται όμως δυνατότητα ψηφιακής υπογραφής εγγράφων με τα ίδια πλεονεκτήματα.

Ειδικά, το ασφαλές ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (Secure Email) παρέχει τις εξής εγγυήσεις:

  • Απόδειξη ταυτότητας (Authentication): Οι παραλήπτες ενός μηνύματος/εγγράφου που έχει υπογραφεί ψηφιακά, μπορούν να ελέγξουν την εγκυρότητα της ταυτότητας του αποστολέα
  • Ακεραιότητα (Integrity): Οι παραλήπτες ενός μηνύματος/εγγράφου που έχει υπογραφεί ψηφιακά, μπορούν να είναι βέβαιοι ότι το περιεχόμενο του μηνύματος/εγγράφου δεν έχει μεταβληθεί κατά τη διάρκεια μετακίνησης από τον αποστολέα στον παραλήπτη
  • Εμπιστευτικότητα (Confidentiality): Οι παραλήπτες ενός μηνύματος/εγγράφου που έχει υπογραφεί ψηφιακά και έχει κρυπτογραφηθεί, μπορούν να είναι βέβαιοι ότι κανένας τρίτος δεν έχει τη δυνατότητα να διαβάσει το περιεχόμενό του
  • Μη αποποίηση ευθύνης (Non repudiation): Ο αποστολέας/υπογράφων ενός μηνύματος/εγγράφου που έχει υπογραφεί ψηφιακά δεν μπορεί να αρνηθεί την αποστολή/υπογραφή του μηνύματος/εγγράφου.

Μια άλλη δικτυακή υπηρεσία που σχετίζεται με την χρήση ψηφιακών πιστοποιητικών είναι η πλοήγηση σε ασφαλείς δικτυακούς τόπους/ιστοσελίδες. Η προσπέλαση των δικτυακών τόπων που χαρακτηρίζονται ασφαλείς, χρησιμοποιούν ψηφιακά πιστοποιητικά εξυπηρετητών (με ενεργοποίηση πρωτοκόλλου SSL) και με τεχνολογίες κρυπτογράφησης εξασφαλίζουν το απόρρητο της επικοινωνίας. Το αποτέλεσμα είναι τα στοιχεία που ο χρήστης πληκτρολογεί και “στέλνει” προς τον ιστοχώρο να μην μπορούν να διαβαστούν από τρίτους.

Επιπλέον, υπάρχουν εξυπηρετητές ιστοσελίδων (Web Servers) που απαιτούν “ισχυρή” απόδειξη της ταυτότητας του χρήστη για να παρέχουν δικτυακές υπηρεσίες. Όλοι οι σύγχρονοι πλοηγοί (πχ Internet Explorer, Mozilla, Safari), παρέχουν τη δυνατότητα πιστοποίησης ταυτότητας με την χρήση ψηφιακών πιστοποιητικών (Web Authentication).